Варненскят портал

Вторник, 19 Март 2024
 

   

Железопътна гара Варна

Железопътна гара Варна е сред първите железопътни гари в България.

Официално е открита на 3 март 1925 г. от цар Борис III, но преди това е обслужвала първата (от 26 октомври 1866 г.) жп линия между Варна и Русчук (дн. Русе).

Тя е сред възловите гари в България (същевременно и крайна) с 3 направления до София, отделни направления до Карнобат, Русе, Пловдив, Плевен, Шумен и др.

Описание

Сградата на ЖП гара Варна се намира на пл. "Пенчо Славейков" 1 в близост до морския бряг, недалеч от Морска гара и Морската градина. Непосредствено до гарата и гаровия площад се намират 3 големи обновени автобусни и тролейбусни спирки (2005) с линии до всяка точка на града и до близките курортни комплекси. За разлика от много други български градове, тя е сравнително отдалечена от автогарата и летището на града.

През 2004 и 2005 г. тече процес по реконструиране на сградата на гарата и на площада около нея. Правителството е осигурило средства за модернизация в размер на 6,2 млн. лева. Напълно реконструирана е покривната конструкция, подменени са електрическите, отоплителните, вентилационните и ВиК инсталациите, боядисана е фасадата и е ремонтирана часовниковата кула. Напълно преустроени са чакалнята, билетните каси, центърът за предварителна продажба на билети, кафенето (което вече се намира на чисто нов втори етаж с галерия) и административните помещения. Добавена е система за видеонаблюдение. В границите на обновената гара се намират и обществен интернет център, павилиони за вестници и цветя, туристически и информационни бюра, изградени и за трудноподвижни лица. Обновена, тя е открита е на 25 май 2005 г.


Исотрия

Изграждането на гарата се осъществява на няколко етапа, с архитекти Никола Костов и Кирил Маричков. Творческият тандем е бил готов през 1903 г. с един модерен във функционално и естетическо отношение проект за железопътната гара в Бургас. Този проект те използват и за построяването на железопътната гара във Варна. Двете сгради са еднакви в архитектурното си решение и се различават само в някои детайли на авторското ръководство - бургаският обект се ръководи от арх. Никола Костов, а варненският - от арх. Кирил Маричков. През 1929 г. е монтиран специално доставен от Германия часовников механизъм за часовниковата кула на сградата. Последователно е оформен и площадът пред гарата. Любопитен факт е, че през периода 1883-1885 г. през ЖП гара Варна е минавал прочутият Ориент Експрес.

Историята... Сградата на варненската гара е била една от първите построени станции в България, тъй като от гр.Варна е тръгвала и първата жп линия в България: Варна-Русе, която е била открита на 26 октомври 1866г. Гарата е строена върху площ от 2100 кв.м. Проектът на сегашната гара Варна е изработен от архитект Никола Костов, който проучва в чужбина модерни и подходящи за нашите условия жп гари. Архитект Костов стига до заключението, че най-подходящата форма е тази на буквата Т", с тенденция в бъдеще да се направи едно разширение, което да допълни формата на буквата "П". Зданието е построено така, че дългата северна фасада е обърната към града. Челната източна фасада гледа към площад "Славейков". Строителството на Приемно здание гара Варна започва на 11 юли 1907 година след провеждането на предприемачески търг. Крайната стойност на търга е 214 000 лева. Грубата работа, от изкопните работи до покрива, се изпълнява от български работници. В строителството вземат участие и италиански архитекти. Те извършват вътрешното оформление и външното орнаментно строителство. Ръководител на строежа е инженер Георги Петков. Балканската, Междусъюзническата и Първата световна воина забавят и практически спират строителството в края на 1919 година. Строителните работи се възобновяват през 1920-1921 година под ръководството на инженер Георги Петков, а източното крило се строи от предприемача Тодор Капитанов. Окончателното завършване на приемното здание се осъществява от предприемача Нико Станков. Мраморът и плочките са докарани от Австрия. Открита е на 03 март 1925 година, като 14 години по-късно се построяват навесите на пероните и чак през 1952 гарата е завършена и вътрешно. Сградата е обявена за архитектурен паметник от местно значение. В първите години високата кула е без часовник. Часовникът е поставен през 1929 година.

Източник: Уикипедия


Copyright © 1998-2022  -  Studio IDA  -  All rights reserved.

Дне - 120 - Вчера 293 - Общо 6313010 за 9440 дни - Минимум 669 - Максимум 6448 от 15.05.1998 (23:13)