Проект СЪКРОВИЩАТА НА ХХ ВЕК
Трио СОФИЯ е създадено през 2002. Тримата музиканти живеят и работят във Верона. Те представят един проект, основан на продължителна изследователска работа – издирват малко известни композитори, писали творби за сопран, тромпет и пиано, и издават компактдиск Съкровищата на ХХ век. Получават висока оценка от публиката и критиката на фестивала Миттелфест 2007. Творбите на Фридрих Вилганс, Антъни Плог, Стенли Фридман и Бернхард Крол ще бъдат изпълнени за първи път в България. Триото е участвало на фестивали в Рим, Милано, Флоренция, Инсбрук, концертирало е в Швейцария, Австрия, Хърватска, Словения. Това е първото им представяне в България.
ЕТО КАКВО СПОДЕЛЯ ТРИОТО ЗА СВОЯ ПРОЕКТ СЪКРОВИЩАТА НА ХХ ВЕК:
„Нарекохме проекта по този начин, защото творбите, които успяхме да намерим с много усилия формират един репертоар, който е композиран от композитори малко известни, но на изключително професионално ниво. За това говорят реакциите на публиката, пред която представяме този проект, а също така и на критиката. Произведенията на Вилганс, Плог, Фрийдман и Крол бяха представени за пръв път в Италия на 22 юли 2007 г. на един от големите фестивали в страната - Миттелфест 2007 и ще бъдат изпълнени за пръв път в България на 24 юни 2009 – по едно съвпадение точно на 89-тия рожден ден на композитора Бернхард Крол. Гофредо Петраси е другата приятна изненада в този музикален проект, композирайки своята токата през далечната 1933. В това произведение откриваме влиянието на Рахманинов и Скрябин. Сонатата за тромпет на Хиндемит е една нова среща с таланта на един от най-големите майстори на музиката на ХХ век. Тук е моментът да допълним, че музиката на Панчо Владигеров е гаранция за успех, където и да се представяме в Италия.
Този цикъл, написан от Владигеров през 1958, прозвучава за първи път пред италианска публика през 2007, изпят на български от италианска певица”.
ИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ:
Алесандра Де Негри - сопран
Родена във Верона, започва музикалната си подготовка с Маестро Делио Маникучи и се дипломира в консерваторията на града на Ромео и Жулиета под ръководството на Маестро Джузепе Морино. Развива активна концертна дейност като солист и участник в различни камерни формации. Била е гост на международни фестивали в Италия, Швейцария, Австрия, Гърция, Сан Марино, Хърватска, Тунис, Доминиканската република, работейки с едни от най-известните диригенти в света днес – Джефри Тейт, Исак Карабчевский, Джузепе Синополи.
Лилян Стоименов - тромпет
Роден в София, преминава през всички етапи на музикалното си развитие под ръководството на проф. Петър Кърпаров. През 2000 се дипломира в Консерваторията на Верона. Установявайки се в този град, вече повече от 10 години работи с елитни музиканти на Италия в областта на класическата и джазовата музика.
През този период участва в някои от големите фестивали в Италия, Германия, Франция, Испания, Белгия, Люксембург, Швейцария, Австрия, Малта, Словения, Хърватска, Сан Марино. Свири с големи артисти като Били Кобам, Джани Басо, Тони Еспозито, Андреа Чентацо.
Стефано Киоци - пиано
Роден във Верона, израства като музикант под ръководството на проф. Луиза Палмиери. Завършва музикалното си образование в Консерваторията Дал Абако във Верона, откъдето започва и професионалната му кариера. Лауреат на различни национални и международни конкурси, през последните две години се включва в концертния живот на Трио София и записва заедно с тях компактдиска Съкровищата на 20 век. Участвал е във фестивали в Германия, Франция и Италия.
Австрийският композитор и кларинетист Фридрих Вилганс (1913-1965) преподава кларинет и камерна музика в Моцартеум в Залцбург и свири във Виенската опера. По време на нацизма неговата музика е забранена за изпълнение поради откритото недоволство на композитора срещу режима. От 1945 преподава във Виенската музикална академия и заема поста Музикален съветник към Министерство на културата. Организатор е на семинари по кларинет и режисура на мюзикъли.
Мистичният тромпетист е написан по текстове на Уолт Уитман през 1946. Произведението има 6 части и разказва историята за мистичното пътуване на един тромпетист. В музиката, както и в поетичния текст, тромпетистът е представен като свободолюбив мечтател, който влиза в конфликт с властта на подтисниците, и трябва да намери сили и вяра отново да прегърне надеждата и живота.
КОМПОЗИТОРИТЕ:
Гофредо Петраси (1904-2003) е роден в Загароло, но в ранна възраст се премества в Рим и завършва академията Санта Чечилия като органист и композитор. През 1934 международната му кариера стартира с изпълнение на произведението му Партита, дирижирано от Алфредо Касела. Заема поста директор на театър Ла Фениче във Венеция и през 1939 става завеждащ катедра Музикална композиция в музикалното училище Санта Чечилия. През 1960 получава почетното звание професор с изключителни постижения по музикална композиция от академията Санта Чечилия. По време на своята музикална кариера композиторът получава множество международни награди.
Стенли Фрийдман (1951) е американски тромпетист и композитор. След кариера в различни известни оркестри той започва да се изявява и като диригент, предимно на свои творби, но също така и на други американски композитори. Най-известните му произведения са написани за духови инструменти, по-специално тромпет и духови ансамбли, но освен това пише оркестрови, вокални и хорови произведения, както и операта Хипатия. Композициите му печелят много престижни награди, като много от произведенията са възложени от известни музикални институции. Композицията „Тя се разхожда красива”, е написана през 1996 г. и е вдъхновена от сонет на лорд Байрон.
Панчо Владигеров (1899-1978) е признат за един от най-великите български композитори. След завършване на музикалното си обучение в България и в чужбина, композиторът посвещава първата част от живота си на концертна кариера като пианист в състава на концертно дуо с брат си Любен Владигеров, цигулар. През 1932 става преподавател по композиция в Музикалната академия в София. Неговото творчество обхваща оперни, симфонични и камерни произведения. Кариерата му на изпълнител и композитор го води из цяла Европа, особено в годините преди 1940г. Младият Херберт фон Караян изпълнява негово произведение (Втория концерт за пиано) като част от концерта за дипломирането си.
Немският композитор Бернхард Крол е роден в Берлин през 1920г. Учи валдхорна в своя роден град и композиция във Виена. Композира от 10-годишен. Свири с Берлинската опера и със Симфоничния оркестър на радиото в Щутгард. Голяма част от неговите произведения са в жанра на църковната музика. Възприема тоналната система като похват, следвайки традицията на Макс Регер и Паул Хиндемит.
Антъни Плог (1947) е американски тромпетист, композитор и диригент. Кариерата му на тромпетист започва от ранна възраст с редица известни американски оркестри. През 90-те се премества да живее и работи в Европа, първоначално като оркестрант, а после и като солист. Професор по музика във Фрайбург, Германия. Участва в много турнета като солист и записва компактдискове. През последните години се оттегля от концертна дейност за да се отдаде на композиране. Автор е на симфонични и музикално-театрални произведения, както и на много творби за духови инструменти. Пиесата, представена в тази програма, е написана през 1977 година по текст на Даведа Ламонт. В оригиналната партитура е за сопран, тромпет и орган.
Композиторът, оркестров диригент и виолист Паул Хиндемит (1895-1963) написва Сонатата за тромпет през 1939 година. Няколко години преди създаването на тази композиция, музиката на Хиндемит е обявена за упадъчна от нацисткия режим, а самият композитор - наречен „враг на немския народ”. Въпреки смелата поддръжка, която намира в Германия през тези бурни времена (начело с Фуртвенглер), след 1935 година той е принуден да работи и концертира главно в чужбина. След избухването на войната през 1940 година Хиндемит заминава за САЩ, където няколко години по-късно получава американско гражданство.