Първият български пилот в GP2 Азия Пламен Кралев е личен консултант на читателите на вестник "Стандарт". Приложението "На път" е запазена територия на автомобилния състезател. Дали ще купувате нова кола, или сте любопитни да научите нещо за някой ВИП модел - вижте първо мнението на Пламен Кралев. Той ще повдигне кулисите на автомобилните спортове, ще ви разкаже от личния си опит всичко за високите скорости и тайната да ги овладееш, ще ви посъветва за поддържането на колата. Продължаваме с любимата му лимузина и с екстрите в автомобилите, достъпни за масовия шофьор.
Чувал съм какви ли не съвети за шофиране в зимни условия и по заледени пътища. Пилоти обясняват как трябва да се маневрира, за да се овладее поднеслият автомобил, с какви скорости могат да карат опитните пилоти колите си. Моят съвет е никога да не се опитвате да подражавате на пилотите и да се въодушевявате от състезанията по зимни трасета. Там автомобилите са специално подготвени с прецизно измерено налягане на гумите. Самите гуми са специални, с шипове и сцеплението няма нищо общо с това в реални условия. Затова единственият ми съвет е не да се опитвате да владеете поднасянето на автомобила, а никога да не изпадате в ситуация, в която това ще ви е нужно.
Внимателното управление е ключово за безопасното шофиране през зимата дори когато пътят ви изглежда чист и сух. С изключително внимание подхождайте към мостовете на магистралите, дори и при температури около и малко над 0 градуса. Мостовете нямат защита отдолу и отвсякъде се обдухват от студен въздух и дори когато пътят е сух, мостовете често са заледени. Спазвайте специално поставените преди мостовете знаци, защото, ако влезете в тях с твърде голяма скорост, може да изпуснете управлението на автомобила.
При пътуване си осигурете добра видимост. Не позволявайте стъклата на автомобила да се запотят и не пестете от зимна течност за чистачки. През лятото може да предприемете маневри и в последния момент, ако на пътя ви се изпречи препятствие, но през зимата трябва да имате отлична видимост, за да виждате пътната обстановка надалеч и да имате повече време за реакция и маневра. Също така в никакъв случай не си позволявайте да разчитате на всесезонни гуми. Те са създадени за държави с мек климат и са непригодни за тежки зимни условия.
По планински пътища карайте винаги с много ниска скорост. Дори и да владеете до съвършенство автомобила си, както могат истинските пилоти, пътищата не са мястото, където да прилагате вашите умения. Карайте с ниска скорост, за да не поднесе автомобилът. Има цял набор от действия, които могат да се приложат при поднасяне, но пътят е тесен, имате не повече от 3-4 метра, за да овладеете колата, а при заледена и заснежена настилка това е невъзможно. Автомобилът винаги поднася встрани и ви извежда от пътното платно за съвсем кратко време и дори да имате умения, няма да можете да го овладеете толкова бързо и няма физическа сила, която може да ви върне обратно. Затова опитайте се въобще да избегнете такива ситуации, като карате внимателно и бавно.
Натискайте педалите на газта и спирачките леко и плавно, за да не загубят гумите сцепление. Буквално галете контролните уреди и правете всичко бавно, плавно и леко. Ако все пак натиснете спирачки и усетите, че автомобилът занася или ABS системата се активира, опитайте се да отпуснете педала. По-добрият вариант е да се опитате да вземете завоя със скоростта, с която се движите, отколкото да натиснете спирачките и колелата да блокират. Натиснете съединителя и отпуснете спирачката - търкаляйки се свободно, гумите могат по-лесно да насочат автомобила в завой.