Варненскят портал

Четвъртък, 28 Март 2024
 

   

Варна


Варна: ОУП предлага алтернативи на Аспарухов мост

20-06-2009  |   Източник:  
Варна: ОУП предлага алтернативи на Аспарухов мост Експертите настояват най-късно до 5 години да се изгради второ мостово съоръжение над Варненското езеро и предлагат висящи конструкции над защитените зони
Проектът на Общия устройствен план предлага 3 нови моста на територията на община Варна и един край Белослав. Още през 70-те години на миналия век обаче проектантите са категорични, че на Варна са необходими минимум 2 мостови съоръжения с различни направления, които ще са част от първостепенната улична мрежа. Специалистите са убедени, че не бива да се смесват в града натоварването на републиканската пътна мрежа и вътрешно-градските кореспонденции. Дори и напралението на Аспаруховия мост е странен компромис - то е диагоналът на двете съоръжения, които са препоръчвали авторите на стария градоустройствен план. Това коментира пред в. "Черно море" инж. Вилиянка Андреева, ръководител на предварителния проект на План схемата на Комуникационно-транспортната система към ОУП на Варна. По думите й обаче това не е единственият компромис на създателите на съоръжението, защото вместо да се изградят два моста или един, но с по 4 ленти в посока, се изгражда един мост с по 2 ленти в посока. Независимо от това с Аспаруховия мост се осъществява първия етап от над 30-годишните дотогава усилия да се реализира плавателен канал море - езеро, изтъква инж. Андреева.

През 1989 - 1990 г. експерти правят оценка на възможностите за разширение на съществуващото съоръжение или успоредното изграждане на ново. Още тогава се подчертава, че мостът е достигнал пределната си пропускателна способност и е крайно наложително да започнат проучвания за алтернативи.

Натоварването на трасето

се дължи на факта, че то играе ролята и на улица Трети клас от първостепенната улична мрежа на град Варна, и на автомагистрала, и на Първокласен път 1-9 от републиканската мрежа (Е-87). Според действащите нормативни разпоредби е недопустимо да се провежда движение на републиканската пътна мрежа през населени места от функционален тип, каквото е град Варна. За това движение е необходимо да се изградят обходни на урбанизираните територии трасета, обясни инж. Андреева. По думите й днес това вече е задължително, съгласно Закона за Черноморското крайбрежие.
4 години след откриването на Аспарухов мост реализацията на нов проект от такива мащаби обаче изглежда невъзможна. Затова Общият градоустройствен план и Генералния комуникационно транспортен план от 1982 г. не чертаят трасе, а разчитат времето да докаже нуждата от ново премостване. Предвижда се съществуващият Аспарухов мост да се "разширява" с още 2 ленти в посока или да се "изгражда" нов, успоредно на него - от Северния възел към възел Топлата вода на второ ниво (над ул."Девня"), като се включва в трасето на бул."Варна".

За първи път през 1993 г. проектни материали маркират нов мост за нуждите на градското движение - от възел Топлата вода на юг. Днес тази идея реално присъства в проекта на Общия устройствен план. Той потвърждава и необходимостта от още 2 нови премоствания на плавателния канал, които са фиксирани през 1998 г. в Териториално устройствените планове на общините Варна, Белослав и Аксаково. Първият мост представлява връзката на автомагистрали "Хемус" и "Черно море" (преди град Белослав) и обходно трасе на Е-87 през община Аксаково. Според плановете вторият трябва да свързва бул."Варна" с южния бряг на Варненското езеро, като поеме и път I-9 през града (до изграждане на трето мостово съоръжение в района на жп гара Тополи и терена за специализирани пристанища).

За първи път чрез ОУП се предлага и изграждането на подвижен мост, който да свързва кв. "Аспарухово" със зоната, която ще се обособи след преместването на пристанището. Става въпрос за връзката ул. "Александър Дякович" - Пристанище - ул. "Първи май".

Отчитайки динамичните промени в развитието на община Варна, нарастването на степента на моторизация и населението, проектантският екип на ОУП категорично настоява за втори мост над Варненското езеро. Той трябва да е различен като направление от съществуващия Аспарухов мост, смятат експертите и настояват новото съоръжение да се реализира най-късно до 5 години.

Забавянето ще доведе до "затапване" на уличната мрежа на града и ще блокира комуникационно-транспортните процеси, а оттам и живота в града, убедена е инж. Вилиянка Андреева. Според нея "второто мостово съоръжение, свързващо двата бряга на града, трябва да бъде елегантна вантова конструкция - още една перла в короната на морската столица".

Проектантите се придържат към идеята вторият мост над Варненското езеро да бъде в района на село Казашко. За него, както и за съоръжението, което ще свързва възел Юг на първокласен път I-9 и възел Топлата вода, специалистите предвиждат изграждането на "висящи" конструкции. Причината е голямата височина, която трябва да се осигури при премостванията на плавателния канал и релефните дадености на прилежащите му брегове. Технологията обаче е избрана неслучайно и поради факта, че конструкцията ще се прави, без да се влиза в защитените територии. Върху тях няма да стъпват и местата на контра струните.

Врата между два бряга

На 8 септември 1976 г. Тодор Живков прерязва лентата на церемонията, с която е официално открит Аспарухов мост. Обектът е завършен предсрочно - по план трябвало да бъде пуснат в експлоатация на 30 септември 1976 г. Междувременно на 1 септември е открит новият канал, а само 3 дни по-късно по него минава и първият кораб. Строителството на съоръжението продължава 3 години. Градежът започва в началото на 1973 г., но още през 1967 г. е проведен конкурс и след проучвания на всички варианти - тунел под канала, клапов мост, обхождане на Варненското езеро и ферибот, е открито техническо решение с високо естакадно преминаване на канала. На практика мостът осигурява безпрепятствено движение на кораби до пристанище Варна - Запад и връзка на републиканската пътна мрежа между северния и южния бряг.

В частта си над канала съоръжението представлява непрекъсната стоманена конструкция с 3 отвора - централният е широк 160 м, а двата странични - по 80,5 м. Проектът е дело на проф. д-р инж. Димитър Димитров, който за работата си по обекта е награден със златен орден "Георги Димитров". Общата дължина на съоръжението, което се крепи на 38 двойки стълбове, е 2050 м, а височината му - 50 м. Масата на металната конструкция достига 3200 тона.

Поради неблагоприятните геоложки условия начинът на изработване на опорните колони на моста е уникален за България и рядко срещан в света. Натовареността на съоръжението е изчислена за подвижен товар - 2 колони от 30 тонни камиони на разстояние 10 метра. Мостът може да издържи на ураганен вятър със скорост 180 км/ч и температурна разлика от -40ш до +40ш.

Първите сведения за предшествениците на Аспарухов мост във Варна датират още от средата на ХVIII век. На мястото на днешната Сточна гара, покрай южната част на градската крепостна стена е построен каменен мост. Така го и наричат - Таш кюпрю. Смята се, че през 1758 г. той е изграден на мястото на по-стар дървен или каменен мост, разрушен при голямо наводнение.

След Освобождението река Девня е постепенно пресушена и Таш кюпрю е съборен през 1907 г. Нивото на езерото се изравнява с морското и заблатените места на юг от Варна изчезват. Заради прокопаването на нов канал между морето и езерото започва монтирането на дървен понтонен мост, който да свърже двата бряга и да продължи шосето между Варна и териториите на днешния квартал "Аспарухово". През 1927 г. съоръжението е повдигнато на 2 метра над водата, за да позволява преминаването и на по-големи кораби.

Строежът на модерен подвижен железен мост започва едва през 1937 г. Наречен "Аспарухов", новият мост е открит на 28 май 1939 г., но преминаването на корабите се оказва истинско изпитание. Въпреки поставените железобетонни колони, които насочват отклонилите се съдове, на 28 януари 1975 г. в моста се блъска руският кораб "Павел Постишев". Връзката между двата бряга е възстановена за по-малко от месец, като за направата й ползват изоставена линия край гарите Страшимирово и Тръстиково.

Веселина Сапунджиева


Източник:



ВАРНА СИТИ ИНФО
 


Не позволявайте болката да ви отнеме радостта от живота!
В магазин Билков рай във Варна и в онлайн магазина www.bilkov-rai.com ще намерите продукти, които да:
- съхранят младостта на ставите и хрущялите
- да върнат подвижността ви
- да противодействат на възпаленията
- да намалят болката

За бърза поръчка или консултация за продукт позвънете на тел. 087 900 0 388 или ползвайте връзката чрез месинджър.
 
 
В РУБРИКАТА
Грипът започна да поваля по 80 души на ден във Варна

Прочетена:   135686

Продължават опитите за имейл измами от името на ЕНЕРГО-ПРО

Прочетена:   4281

Наградиха най-добрите студенти на Варна

Прочетена:   3607

ЕНЕРГО-ПРО предупреждава за фалшиви електронни фактури, разпространявани от името на компанията

Прочетена:   2775

Вирус тръгна от името на Енергото

Прочетена:   2265

Топло, но се очаква проливен дъжд

Прочетена:   2220

Кулинарни майстори ще мерят сили във фестивала „Да споделим Никулден”

Прочетена:   2425

Ново кръгово движение ще улеснява достъпа до ЗПЗ

Прочетена:   19606

Влиза в сила зимното разписание на летище Варна

Прочетена:   32727

100 000 руснаци по-малко във Варна

Прочетена:   8483

АРХИВ  Архив новини

Copyright © 1998-2022  -  Studio IDA  -  All rights reserved.

Дне - 171 - Вчера 336 - Общо 6315811 за 9449 дни - Минимум 669 - Максимум 6448 от 15.05.1998 (23:13)