Неделя, 17 Ноември 2019
Православен календар

   

Здраве


Зеле – зеленчукът на зимата

18-01-2018  |   Източник:  Puls.bg
Зеле – зеленчукът на зимата Зелето е един от най-употребяваните зеленчуци през зимата. Освен традиционното кисело зеле, което българите приготвяме, през този сезон го консумираме и под други форми.
Ползите на зеленчука са били познати още от древните гърци и римляни, които го препоръчвали като божествена храна. И има защо.

Пресният зеленчук не случайно се нарича „северен лимон“. Това странно име се дължи на голямото количество витамин С в него, подобно на цитруса. Той съдържа вещества, които засилват съпротивителната способност на тялото срещу вируси и настинки.

В 100 грама прясно зеле има 25 калории, 1,28 грама протеин, 5,80 грама въглехидрати, 0,10 грама мазнини. Бялото зеле е най-употребяваното и богато на полезни хранителни микроелементи. То съдържа около 92% вода, 1,4 белтъчини, от 2 до 8% захари, както и минерали като калий, калций, фосфор, магнезий, желязо, сяра, натрий, йод, манган и други. Във вътрешните листа и кочана на зеленчука има белтъчини, захари и витамини като С, В1, В2, РР, К, U. Каротинът, който му придава зелен оттенък, също е много важен.

Нека разгледаме по-обстойно многобройните ползи за здравето от консумацията на зеле през зимата:


Намалява възпалението

Възпалението е реакцията на организма при инфекции. То може да бъде част от лечебния процес, но и да стане хронично. Много изследвания сочат, че приемът на кръстоцветни зеленчуци, каквото е зелето, помага за намаляване на възпалението. Това се дължи и на разнообразието на витамини в него. Например витамин С е антиоксидант, който се бори със свободните радикали в тялото.


Укрепва имунната система

Затова сравняват зелето с цитрусите. В 100 грама прясно зеле има около 36.6 милиграма витамин С, което е доста висока стойност. Приемът на витамина предотвратява настинките, борейки се с болестотворните микроорганизми, и подсилва имунната система.

Витамин С подобрява абсорбацията на други хранителни вещества, най-вече желязо.


Подобрява храносмилането

Ако често имаме проблеми със стомаха, можем да пием сок от кисело зеле, който се смята за естествен пробиотик. Зелето е богато на фибри, като в 100 грама има около 2,5 грама грама от тях, което е напълно достатъчно, за да подобри движението на червата.

Приемът на кисело зеле и сок помага и при запек.


Помага за отслабване

Зелето е нискокалоричен зеленчук, който можем да ядем по-често по време на диета без да се притесняваме, че ще напълнеем. В 100 грама прясно зеле има само 25 калории.


Прави кожата по-хубава

Поради наличието на витамин С, консумирането на зеле може да спомогне за подобряване на производството на колаген - протеинът, който подпомага еластичността на кожата. Витаминините А и D също подпомагат здравината на нашата кожа.





Източник: Puls.bg
http://www.puls.bg


ВАРНА СИТИ ИНФО
Валутите:
Времето във Варна
Температура:
15°
Влажност: 77 %
Вятър: 13.3 км/ч, И
Атм. налягане: 1021 hPa

София 12°
Пловдив 12°
Бургас 16°
Г. Оряховица 07°
В РУБРИКАТА
За по-здрава имунна система: Цитруси, джинджифил и чесън

Прочетена:   32471

Какво струва продължителният работен ден?

Прочетена:   111086

Помело – за по-силна имунна система

Прочетена:   9125

Каква е лечебната сила на студения душ?

Прочетена:   615

Защо някои хора са по-изобретателни от други?

Прочетена:   812

6 съмнителни здравни съвета

Прочетена:   3555

Зеле – зеленчукът на зимата

Прочетена:   2834

6 доказани ползи от смеха върху тялото

Прочетена:   778

8 златни правила, които гарантират доброто здраве на мозъка

Прочетена:   641

Акупунктура – реален или плацебо ефект?

Прочетена:   1577

АРХИВ  Архив новини
 

Copyright © 1998-2017  -  Studio IDA  -  All rights reserved.

Уникални посещения: - Днес 271 - Вчера 366 - Общо 34973889 за 7651 дни - Средно дневно 4572 -  Рекорд 6005 на 08.03.2010 (23:57)