Понеделник, 10 Декември 2018
Православен календар

   

Здраве


3-те най-полезни бобови култури

06-01-2018  |   Източник:  Puls.bg
3-те най-полезни бобови култури Ако съдим по честотата, с която ги консумираме и отношението на повечето хора към тях, спокойно можем да заявим, че бобовите култури са сред най-подценяваните хранителни продукти по света, при това напълно незаслужено.

Бобовите храни са отличен източник на белтъчини, фибри и витамини от групата В. Освен тях обаче съдържат и редица микроелементи и антиоксиданти. Всичко това ги превръща в първи избор като алтернатива на месото при вегетарианци и вегани.

Проучванията доказват, че бобовите култури действат много добре за поддържане на кръвната захар и кръвното налягане в норма, за понижаване на холестерола и подобряване на чревното здраве.

Бобовите култури са обособени в отделно семейство в растителния свят (Fabaceae). В него попадат десетки различни продукти. Ето кои са най-пълноценните източници на полезни хранителни вещества сред бобовите храни.


Нахут
В 100 г нахут се съдържат около 200 калории, което няма как да постави тази култура сред нискокалоричните и бедни на въглехидрати храни. Тези калории обаче идват от бавно усвоими сложни въглехидрати. В допълнение с високото съдържание на белтъчини и фибри и ниското съдържание на мазнини, това превръща нахута в прекрасна алтернатива на месото. Много полезно би било периодично приемът на месни продукти да се заменя именно с прием на нахут.

100 г нахут осигуряват около 75% от препоръчителния дневен прием на манган и фолиева киселина и около 30% от дневната доза мед и желязо.

Леща
100 г леща осигуряват около 20-30% от необходимите ни за деня фибри. С две порции леща дневно се подсигурява количество фибри, което значително подобрява дейността на чревния тракт и стимулира растежа на полезните бактерии в чревната флора. В допълнение фибрите подпомагат и регулацията на кръвната захар и холестерола.

Същото количество леща осигурява и около 25% от дневните нужди от манган, 15% от необходимите количества мед и витамин В1 (тиамин) и над 50% от необходимата ни фолиева киселина. И всички тези хранителни вещества се подсигуряват за сметка на минимален прием на калории – едва около 100 калории в 100 г сварена леща.

Грах
Количеството фибри и белтъчини в граха са малко по-ниски, отколкото в еквивалентно количество леща или нахут, но пак са много по-високи от средното за растителните продукти.
100 г сварен грах подсигурява по около 5 г фибри и белтъчини и по около 15% от дневните дози витамин В и манган. Грахът обаче има едно много голямо предимство. Той е изключително богат на рядко срещаният в естествено състояние витамин К. 2 порции грах дневно може да подсигурят почти цялото необходимо ни за ден количество от витамин К.
Грахът е рекордьор и по отношение на ниската си калоричност. 100 г сварен грах съдържа по-малко от 80 калории.


Бавното усвояване и ниският гликемичен индекс, високото съдържание на фибри и белтъчини и присъствието на някои редки витамини и минерали правят бобовите култури много по-полезни от очакваното. Те се препоръчват за редовен прием за всеки, придържащ се към здравословното хранене. Освен това бобовите храни може да бъдат част от всяка диета за нормализиране на теглото, холестерола, кръвното налягане или глюкозата в кръвта.





Източник: Puls.bg
http://www.puls.bg


ВАРНА СИТИ ИНФО
Валутите:
Времето във Варна
Температура:
07°
Влажност: 71 %
Вятър: 7.6 км/ч, С
Атм. налягане: 1006 hPa

София 03°
Пловдив 08°
Бургас 06°
Г. Оряховица 02°
В РУБРИКАТА
За по-здрава имунна система: Цитруси, джинджифил и чесън

Прочетена:   993

Какво струва продължителният работен ден?

Прочетена:   110649

Помело – за по-силна имунна система

Прочетена:   8834

Каква е лечебната сила на студения душ?

Прочетена:   252

Защо някои хора са по-изобретателни от други?

Прочетена:   496

6 съмнителни здравни съвета

Прочетена:   3159

Зеле – зеленчукът на зимата

Прочетена:   2412

6 доказани ползи от смеха върху тялото

Прочетена:   512

8 златни правила, които гарантират доброто здраве на мозъка

Прочетена:   290

Акупунктура – реален или плацебо ефект?

Прочетена:   1333

АРХИВ  Архив новини
 

Copyright © 1998-2017  -  Studio IDA  -  All rights reserved.

Уникални посещения: - Днес 351 - Вчера 402 - Общо 34849919 за 7309 дни - Средно дневно 4769 -  Рекорд 6005 на 08.03.2010 (23:57)