Варненскят портал

Петък, 29 Март 2024
 

   

Образование


Изпит по професията вместо втора матура

15-10-2014  |   Източник:  в-к Стандарт
Изпит по професията вместо втора матура И парите на школата да бъдат не на калпак, а за качество. Фирмите търсят висшисти и обезсмислят нашите специалности, смята Емилия Иванова.
Емилия Иванова е директор на Националната търговско-банкова гимназия, която миналата година отпразнува 100-годишен юбилей.
Пред "Стандарт" тя коментира проблемите в професионалните гимназии и перспективите пред техните възпитаници.  

- Г-жо Иванова, на дискусията на "Стандарт" и БАН за  образованието споделихте, че за 5 г. от професионалните гимназии са се "стопили"  около 40 000 ученици. На какво според Вас се дължи отливът?

 - Основният проблем не е свързан толкова с демографията,  колкото с това, че в обществото не се говори достатъчно за това колко е ценно  професионалното образование. За съжаление, работодателите са направили така, че  изключително много длъжности да бъдат обвързани задължително с висше  образование. Например за касиер в банка търсят човек, който да е завършил нашето  училище, но освен това да има и висше образование, което според мен е излишно.  Ние от 2 г. не приемаме в специалност "Митническа и данъчна администрация". Тя е  много хубава, но в митниците законът изисква да се назначават на работа само  висшисти. Това до голяма степен обезсмисля тази специалност. Говоря за нашето  професионално направление, но мисля, че и в другите това е много сериозен  проблем. Напоследък, когато говорим за професионално образование, споменаваме  само негативни явления. Обикновено се говори, макар и недостатъчно, за успехи на  ученици в общообразователни предмети. Ние сме едно от малкото училища, които  участват в световни бизнессъстезания, Вие сте писали много пъти за нас. Но има и  състезания в други области - на техниката например. Хубаво е да бъдат  популяризирани нещата, ставащи в професионалните училища. Друг проблем, който  доведе до спада в интереса към професионалното образование, е това, че много  родители ориентират децата си към продължаване на образованието в чужбина. За  тях е много по-лесно да завършат профилирано училище, да научат добре някакъв  чужд език, да заминат за чужбина и повече да не се върнат в България. Мисля, че  и самите родители подценяват образованието на децата си. Сякаш гледат да им е  по-лесно. Професионалните училища са тежки училища - в учебния им план има 1832  часа професионална подготовка. 

- Много ли е, ако го сравним с профилираните?

- Тези 1832 часа съществуват и там, но като форма на ЗИП. Но  има още един сериозен проблем, който е свързан със свидетелствата за  професионална квалификация, издавани от центровете за професионално обучение.  При нас има 1832 часа, а там - 960. Несъпоставими са, а вземат същата професия.  И, за съжаление, там се пренасочват повече средства по проекти и програми,  отколкото в училищата.

- На учениците в професионалните гимназии е по-трудно и защото  те не учат последните години общообразователни предмети, а държат  матура...

- Повечето от общообразователите предмети в професионалните  гимназии приключват в 10 клас. В 11 клас остават много малък брой предмети, а в  12-ти - само първият чужд език, български и математика. И за децата наистина е  много трудно да се ориентират. Освен че матурите са трудни за тях, защото нямат  достатъчния брой часове, за да покрият цялото учебно съдържание, те се подготвят  и за още два тежки държавни изпита, равнопоставени на зрелостните - теория и  практика на професията. Веднъж получават по-малко общообразователна подготовка,  но са задължени да се явят на матура, а втори път - имат повече изпити.

- Какво е решението според Вас?

- Дори и в действащите закони биха могли да се включат  текстове, които да дават възможност като втора матура да бъде включена  средноаритметичната оценка от теория и практика на професията. И дори тогава пак  ще бъдат в по-неизгодна ситуация.

- Много се говори за въвеждане на дуалното обучение. На какво  мнение сте Вие, приложимо ли е навсякъде?

- Не мисля, че навсякъде е приложимо. Още през 2004 г. бяхме в  командировка в Германия с голяма група директори и ни запознаха с дуалното  обучение. То е възможно в една страна, в която е твърдо регламентирано участието  на работодателите. Тук не знаем кой би се ангажирал с това. Като първа крачка в  дуалното обучение аз виждам проекта за ученически и студентски практики.  Наистина се оказа много удачен от гледна точка на нашето училище. Всички ученици  от 11 и 12 клас вече са преминали през такова практическо обучение от 240 часа.  Интересно е за децата, те получават и стипендия в рамките на 300 лева.  Заинтересовани са и работодателите, защото също получават известно финансиране.  Но да се тръгне формално и масово към дуално обучение според мен ще бъде голяма  грешка. 

- Може ли в такъв случай да се окаже, че съществуват гимназии  за определени професии, а няма такъв бизнес?

- Твърде е възможно. Но затова трябва да се помисли и за  оптимизация на списъка на професиите и специалностите. Ако го погледнем, ще  видим, че разпределението на паралелките в държавния план-прием е страшно  неравномерно. Например в специалността "Банково дело" тази година са приети 27  паралелки в цялата държава, "Застрахователно и осигурително дело" - 7, във  "Финансова отчетност" - 2. В "Митническа и данъчна администрация" са приети 15,  а вече Ви казах каква е ситуацията там. Те няма да си намерят работа по  специалността. В "Бизнес услуги" е приета една паралелка - има ли смисъл да  съществува като отделна специалност? В техническите специалности има много  голямо намаление на броя ученици, които се обучават. Там има както страшно  атрактивни специалности, така и такива, по които изобщо няма приети ученици, и  те са много. В "Електрообзавеждане на подемна и асансьорна техника" има две  паралелки в цялата държава, а виждаме каква е ситуацията, съвсем скоро имаше  тежък инцидент с асансьор с човешки жертви. Мисля, че трябва да се окрупнят  специалностите, защото ние не можем да осигурим професионално обучение за  конкретно работно място.

 - Част от Вашите ученици отиват във висши училища в същата  специалност, където често им се налага да изучават вече учени неща.. 

- Това е проблем на връзката между средното и висшето  образование. Ние не можем да го решим сами. Нашето училище има договори с Нов  български университет и Висшето училище по застраховане и финанси. Те признават  някои от предметите, които са учени задълбочено от нашите ученици, а там се  изучават от хора, които нямат никакво икономическо образование. Така учениците  ни спестяват три семестъра в бакалавърска степен. Но държавните висши училища  биха се затруднили да направят подобно признаване, защото това означава да  направят два потока - единия за хора без никаква професионална подготовка, а  друг - за тези, които са подготвени. УНСС например би се затруднил изключително  много. А може би въпросът е свързан с пари, защото за всеки студент, както и за  всеки ученик, вузовете и училищата получават някакво финансиране. И ние, и те  сме заинтересовани да имаме по-голям брой ученици или студенти за по-дълъг  период от време. Затова финансирането и на училищата, и на университетите, не  трябва да бъде на калпак. Трябва поне 50% от парите да се дават за качество на  образованието.

 - Водите ли статистика колко от Вашите ученици заминават да  следват навън? 

- Около 40%. За тази учебна година до момента от випуск 265  ученици съм подписала повече от 50 академични справки за кандидатстване, а те  имат още време да подават документи. Повечето избират специалности в областта на  икономиката. Имаме студенти във Великобритания, Дания, Холандия, Норвегия,  Италия, Испания, САЩ. Иначе всички наши ученици продължават в  университет.

Стела Стоянова


Източник: в-к Стандарт
http://www.standartnews.com


ВАРНА СИТИ ИНФО
 


Не позволявайте болката да ви отнеме радостта от живота!
В магазин Билков рай във Варна и в онлайн магазина www.bilkov-rai.com ще намерите продукти, които да:
- съхранят младостта на ставите и хрущялите
- да върнат подвижността ви
- да противодействат на възпаленията
- да намалят болката

За бърза поръчка или консултация за продукт позвънете на тел. 087 900 0 388 или ползвайте връзката чрез месинджър.
 
 
В РУБРИКАТА
Как се учи най-лесно?

Прочетена:   154785

Какво означава да бъдеш Учител!

Прочетена:   6663

Всеки трети седмокласник има двойка по математика

Прочетена:   44583

Хайде стига с образователните екзотики

Прочетена:   5740

2/3 от университетите увеличават таксите за студенти

Прочетена:   8703

Университетите залагат на сигурно с новите си специалности

Прочетена:   6417

Училището не е място за дресировка на ума

Прочетена:   7542

За какво още да гледаме при избора на университет

Прочетена:   2341

Режат приема в икономика

Прочетена:   3039

Учителите искат повече български теми в 6-и и 8-и клас

Прочетена:   2726

АРХИВ  Архив новини

Copyright © 1998-2022  -  Studio IDA  -  All rights reserved.

Дне - 385 - Вчера 470 - Общо 6316495 за 9450 дни - Минимум 669 - Максимум 6448 от 15.05.1998 (23:13)