Варненскят портал

Четвъртък, 25 Април 2024
 

 

ХЕРБАЛАЙФ   HERBALIFE

КОНТРОЛ НА ТЕГЛОТО
Здравословен начин за поддържане на оптимална физическа форма с продуктите на Herbalife

Е-търговия


Срочните договори с мобилните оператори нарушават правата на потребителите

23-06-2010  |   Източник:  varnacity.info
Срочните договори с мобилните оператори нарушават правата на потребителите Омбудсманът на Република България получава все повече жалби, че мобилните оператори нарушават правата на потребителите. Същите сигнали постъпват от недоволни клиенти и в Асоциация "Активни потребители".
 Едно от основните оплаквания е, че VIVACOM, M-TEL и GLOBUL подновяват автоматично срочния договор за същия срок и при същите условия, ако абонатът не подаде на точно определена дата писмено предизвестие за прекратяването му. В случай, че клиентът поиска да прекъсне вече подновения договор, той трябва да плаща неустойка в размер на месечните такси до края на оставащия период.

След проверка обмудсманът стигна до следните изводи:

1. Операторите на мобилни и интернет услуги нарушават правото на избор на потребителите. Те включват едни и същи специални условия за автоматично подновяване на срочните договори, ако не е подадено писмено предизвестие за прекратяване. Освен това прилагат методи, които затрудняват клиентите да прекратят договорите си. Случва се например служителите да регистрират със закъснение подадено от абоната в срок предизвестие. Някои оператори изискват допълнителни действия по прекратяването, които не са посочени в индивидуалните договори, упорито и нежелано увещават клиентите си или им дават невярна и заблуждаваща информация. Чрез тези действия компаниите злоупотребяват с влиянието си и натрапват на потребителя търговско решение, което той не би взел без подобни агресивни и/или заблуждаващи търговски практики.

2. Операторите на мобилни и интернет услуги не дават възможност за договаряне на индивидуалните клаузи, което създава условия за  неравноправие. Потребителите са принудени да плащат неустойки в несправедливо висок размер при прекратяване на автоматично подновен срочен договор, което влияе на икономическото им поведение. Ако клиентът не е доволен от услугата и се откаже от договора в първия месец след подновяването, трябва да заплати санкция от 12 или 24 месечни вноски, без да е ползвал услугата. Неустойката е несъразмерно висока спрямо щетите, които мобилният оператор би претърпял. С автоматичното подновяване потребителите получават същата услуга на същите цени, а доставчиците не генерират нови разходи, нито алтернативни загуби поради смяна на тарифен план или друга причина.

3. Политиката на операторите съдържа признаци на нелоялна търговска практика по смисъла на чл. 68г, ал.1 от ЗЗП, защото оказва влияние върху икономическото поведение, което потребителите биха следвали, ако не бяха обвързани с размера на неустойките.
До автоматично подновяване на договор може да се стигне и ако потребителят, въпреки желанието си за прекратяването му, не спази неясните процедури за това, наложени в практиката на мобилните оператори. При Глобул например, процедурата се състои от два етапа: предизвестие за прекратяване на договор и заявление за отказ от услуга, подадено в срок до изтичане срока на договора. В противен случай, предизвестието се счита за оттеглено. Допълнителното изискване – заявление за отказ от услуга, не се сменава в договорите за мобилни услуги и Общите условия. Налагането му е неправилно и утежнява още повече тази процедура. Безспорно е, че с прекратяването на договора се преустановява и ползването на услугата, за която е сключен. Освен това, дори и при подадено заявление и платена неустойка, компанията не прекратява услугата, когато има незаплатена дължима сума по фактура. Така се начисляват месечни такси до момента, в който компанията вземе решение за предсрочно прекратяване на договора.

Изводът от горните констатации е, че се злоупотребява с икономическото и информационно превъзходство на мобилните оператори над потребителя. Омбудсманът сезира за това министъра на икономиката, енергетиката и туризма, Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на конкуренцията и мобилните оператори.

Препоръките на омбудсмана към мобилните оператори, към които се присъединява и Асоциация "Активни потребители", са следните:

-  При сключването на договорите да изискват изрично съгласие на абоната относно допълнително предлаганите услуги и продължаването на договора, вместо да прилагат досегашния изричен отказ.
- Да напомнят на абонатите си (например с есемес), когато срокът на договора им изтича, както правят за дължими сметки по месечната фактура.
- При предсрочно прекратяване на подновен срочен договор от страна на потребителя, неустойката да бъде съизмерима с щетите, които компанията би понесла.
- Процедурите по прекратяване на договорите да бъдат ясни и разбираеми за потребителите и да спестяват време. При подадено предизвестие за прекратяване на договора, дори и при неплатена дължима сума, услугата да спре да се предоставя, а задълженията да се търсят по досега съществуващия ред.


Източник: varnacity.info


 

 

В рубриката

В РУБРИКАТА
Какво е нужно да знаем при нужда от жилищен кредит за строителство

Прочетена:   7862

Олимпийски игри Лондон 2012:Внимавайте с фалшиви сайтове за продажба на билети

Прочетена:   2999

Една година групово пазаруване – какво се случи досега и какво да очакваме?

Прочетена:   1633

Внимание! Търговци начисляват нерегламентирани такси

Прочетена:   64617

Срочните договори с мобилните оператори нарушават правата на потребителите

Прочетена:   2023

Пускат касовите апарати по мрежата

Прочетена:   5029

9 сайта за безплатни международни разговори

Прочетена:   3505

Икономическият печат във вторник

Прочетена:   1452

Икономическият печат в понеделник

Прочетена:   1531

Бюджетен излишък от 213 млн. лв. през април по предварителни данни

Прочетена:   1641

АРХИВ  Архив новини
 
 

Copyright © 1998-2022  -  Studio IDA  -  All rights reserved.

Дне - 266 - Вчера 523 - Общо 6326071 за 9477 дни - Минимум 668 - Максимум 6448 от 15.05.1998 (23:13)