Понеделник, 20 Ноември 2017
 
   
     
 

ХЕРБАЛАЙФ   HERBALIFE

Програмата за клетъчно хранене на Herbalife - отслабване, напълняване без гладуване

Е-търговия


Срочните договори с мобилните оператори нарушават правата на потребителите
Срочните договори с мобилните оператори нарушават правата на потребителите Омбудсманът на Република България получава все повече жалби, че мобилните оператори нарушават правата на потребителите. Същите сигнали постъпват от недоволни клиенти и в Асоциация "Активни потребители".

23-06-2010
 Едно от основните оплаквания е, че VIVACOM, M-TEL и GLOBUL подновяват автоматично срочния договор за същия срок и при същите условия, ако абонатът не подаде на точно определена дата писмено предизвестие за прекратяването му. В случай, че клиентът поиска да прекъсне вече подновения договор, той трябва да плаща неустойка в размер на месечните такси до края на оставащия период.

След проверка обмудсманът стигна до следните изводи:

1. Операторите на мобилни и интернет услуги нарушават правото на избор на потребителите. Те включват едни и същи специални условия за автоматично подновяване на срочните договори, ако не е подадено писмено предизвестие за прекратяване. Освен това прилагат методи, които затрудняват клиентите да прекратят договорите си. Случва се например служителите да регистрират със закъснение подадено от абоната в срок предизвестие. Някои оператори изискват допълнителни действия по прекратяването, които не са посочени в индивидуалните договори, упорито и нежелано увещават клиентите си или им дават невярна и заблуждаваща информация. Чрез тези действия компаниите злоупотребяват с влиянието си и натрапват на потребителя търговско решение, което той не би взел без подобни агресивни и/или заблуждаващи търговски практики.

2. Операторите на мобилни и интернет услуги не дават възможност за договаряне на индивидуалните клаузи, което създава условия за  неравноправие. Потребителите са принудени да плащат неустойки в несправедливо висок размер при прекратяване на автоматично подновен срочен договор, което влияе на икономическото им поведение. Ако клиентът не е доволен от услугата и се откаже от договора в първия месец след подновяването, трябва да заплати санкция от 12 или 24 месечни вноски, без да е ползвал услугата. Неустойката е несъразмерно висока спрямо щетите, които мобилният оператор би претърпял. С автоматичното подновяване потребителите получават същата услуга на същите цени, а доставчиците не генерират нови разходи, нито алтернативни загуби поради смяна на тарифен план или друга причина.

3. Политиката на операторите съдържа признаци на нелоялна търговска практика по смисъла на чл. 68г, ал.1 от ЗЗП, защото оказва влияние върху икономическото поведение, което потребителите биха следвали, ако не бяха обвързани с размера на неустойките.
До автоматично подновяване на договор може да се стигне и ако потребителят, въпреки желанието си за прекратяването му, не спази неясните процедури за това, наложени в практиката на мобилните оператори. При Глобул например, процедурата се състои от два етапа: предизвестие за прекратяване на договор и заявление за отказ от услуга, подадено в срок до изтичане срока на договора. В противен случай, предизвестието се счита за оттеглено. Допълнителното изискване – заявление за отказ от услуга, не се сменава в договорите за мобилни услуги и Общите условия. Налагането му е неправилно и утежнява още повече тази процедура. Безспорно е, че с прекратяването на договора се преустановява и ползването на услугата, за която е сключен. Освен това, дори и при подадено заявление и платена неустойка, компанията не прекратява услугата, когато има незаплатена дължима сума по фактура. Така се начисляват месечни такси до момента, в който компанията вземе решение за предсрочно прекратяване на договора.

Изводът от горните констатации е, че се злоупотребява с икономическото и информационно превъзходство на мобилните оператори над потребителя. Омбудсманът сезира за това министъра на икономиката, енергетиката и туризма, Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на конкуренцията и мобилните оператори.

Препоръките на омбудсмана към мобилните оператори, към които се присъединява и Асоциация "Активни потребители", са следните:

-  При сключването на договорите да изискват изрично съгласие на абоната относно допълнително предлаганите услуги и продължаването на договора, вместо да прилагат досегашния изричен отказ.
- Да напомнят на абонатите си (например с есемес), когато срокът на договора им изтича, както правят за дължими сметки по месечната фактура.
- При предсрочно прекратяване на подновен срочен договор от страна на потребителя, неустойката да бъде съизмерима с щетите, които компанията би понесла.
- Процедурите по прекратяване на договорите да бъдат ясни и разбираеми за потребителите и да спестяват време. При подадено предизвестие за прекратяване на договора, дори и при неплатена дължима сума, услугата да спре да се предоставя, а задълженията да се търсят по досега съществуващия ред.


Източник: varnacity.info


 

 

В рубриката

Какво е нужно да знаем при нужда от жилищен кредит за строителство

прочетена:   6054



Олимпийски игри Лондон 2012:Внимавайте с фалшиви сайтове за продажба на билети

прочетена:   2353



Една година групово пазаруване – какво се случи досега и какво да очакваме?

прочетена:   1226



Внимание! Търговци начисляват нерегламентирани такси

прочетена:   64189



Срочните договори с мобилните оператори нарушават правата на потребителите

прочетена:   1682



Пускат касовите апарати по мрежата

прочетена:   4693



9 сайта за безплатни международни разговори

прочетена:   3036



Икономическият печат във вторник

прочетена:   1121



Икономическият печат в понеделник

прочетена:   1203



Бюджетен излишък от 213 млн. лв. през април по предварителни данни

прочетена:   1278



АРХИВ  Архив новини
 
КОНТРОЛ НА ТЕГЛОТО
Здравословен начин за поддържане на оптимална физическа форма с продуктите на Herbalife

ИНЕКС КОНСУЛТ
Лицензиран консултант. Строителен надзор. Оценка на инвестиционните проекти.

СПЕШНА ЗЪБОЛЕКАРСКА ПОМОЩ ВЪВ ВАРНА
Ако Ви боли зъб и имате нужда от спешна зъболекарска помощ във Варна ! Спешен зъболекарски кабинет.
НБТА
Туристическа агенция
. Настаняване в хотели: Банско, Пампорово, Боровец, Златни пясъци, Слънчев бряг, Албена.

Академик Вера МУТАФЧИЕВА
Биография, библиография, интервюта, отзиви

 
 
 

 
За контакти:office@ida.bg Условия за реклама HERBALIFE Изработване на уеб страници

Copyright © 1998-2009 Studio IDA All rights reserved.