Петък, 02 Декември 2022
 

   

Страната


Фартлек – направете бягането си по-ефективно

10-01-2018  |   Източник:  
Фартлек – направете бягането си по-ефективно Специфичното звучене на термина фартлек се дължи на шведския произход на тази дума.
Това е причина терминът да не се превежда буквално, а да се използва в оригиналния си вид, в който е познат сред почти всички активно занимаващи се с бягане хора.

Разработен преди няколко десетилетия, днес методът фартлек се ползва все по-широко с оглед на многото здравни ползи за практикуващите го.

Фартлек е форма на интервална тренировка, която комбинира интензивни спринтови бягания с активни възстановителни интервали. Те се редуват последователно като бягането може да се осъществява на различни терени – от равни, до силно пресечени, включително на плажа или в планината. Така фартлек бягането може да се тренира целогодишно.

Внедряването на фартлек бягане в спортния режим може да превърне и най-бързо изтощяващия се човек в добър и издръжлив бегач и да помогне ползите от бягането като основно кардио упражнение да се увеличат в пъти.

Няма определена дистанция, която бегачът трябва да покрива по метода фартлек. Важно е да се редуват разстояния, бягани спринтово и с поне 80% от потенциала на бегача, с такива, при които той активно възстановява силите си.

„Активно“ възстановяване означава, че в периода на възстановяване на силите движението на тялото продължава, но с по-спокойно темпо – от спринт се преминава на леко бягане или дори ходене при начинаещите. Следва нов спринт, последван от ново активно възстановяване и прочее – с няколко повторения. Като начало може да се разчита на програма с редуване на 400-метров спринт и леко бягане или ходене в разстояние на 200 метра.

Фартлек позволява постепенно повишаване скоростта на бягането с времето. След всяко възстановяване следващото бягане ще бъде по-бързо и организмът бързо ще се адаптира с времето. С редовно прилагане на метода всеки човек ще усети тези ползи. Успоредно с това фартлек бягането повишава издръжливостта и общата производителност на мускулатурата и се превръща в перфектно кардио упражнение, чийто ефект се повишава прогресивно с времето.

Така фартлек тренировките помагат за по-ефективно оползотворяване на кислорода, по-интензивно горене на калории и топене на излишни мазнини. Методът е подходящ не само за поддържане на формата при активно спортуващи хора, но и за регулиране на теглото при хора със затлъстяване или наднормено тегло. Важно за тях е единствено да съобразят натоварването с индивидуалните си особености и нужди и да разчитат на специалист, който да разработи програмата за бягането им.

Фартлек бягането позволява внасяне на разнообразие в тренировъчния режим на всеки. Точно това прави методът все по-предпочитан от професионалисти и любители в областта на фитнеса и здравословния начин на живот.





Източник:



ВАРНА СИТИ ИНФО
 


В магазин Билков рай във Варна на ъгъла на бул. Владислав и ул. Д-р Пискюллиев от понеделник до събота от 9.30 до 18.30 или в сайта ни Билков Рай  ще намерите още много природни дарове.
За бърза поръчка или консултация за продукт позвънете на тел. 087 900 0388 или ползвайте връзката чрез месинджър.
 
 
В РУБРИКАТА
МЗ препоръча различни междучасия и начало на часовете за учениците

Прочетена:   5082

Накъде отива времето? Синоптиците с необикновена прогноза

Прочетена:   772

Идва ли есента? Къде започват аномалиите

Прочетена:   213

Лудо време в петък - някъде сняг, другаде 20°

Прочетена:   92723

Две глупави грешки, които могат да ви оставят без климатик през лятото

Прочетена:   30572

Великобритания се отвори за 59 страни, но не и за България

Прочетена:   2051

Плаж Болата

Прочетена:   86314

Как да се справим с финансовите си проблеми, ако заплатата закъснява?

Прочетена:   26178

На 31 януари изтича валидността на годишните винетки за 2017 г.

Прочетена:   25752

13 януари 1878 г. Пейо Яворов

Прочетена:   4244

АРХИВ  Архив новини

Copyright © 1998-2022  -  Studio IDA  -  All rights reserved.

Дне - 250 - Вчера 445 - Общо 6142404 за 8967 дни - Минимум 686 - Максимум 6448 от 15.05.1998 (23:13)