Сряда, 19 Септември 2018
Православен календар

   

Страната


Фартлек – направете бягането си по-ефективно

10-01-2018  |   Източник:  Puls.bg
Фартлек – направете бягането си по-ефективно Специфичното звучене на термина фартлек се дължи на шведския произход на тази дума.
Това е причина терминът да не се превежда буквално, а да се използва в оригиналния си вид, в който е познат сред почти всички активно занимаващи се с бягане хора.

Разработен преди няколко десетилетия, днес методът фартлек се ползва все по-широко с оглед на многото здравни ползи за практикуващите го.

Фартлек е форма на интервална тренировка, която комбинира интензивни спринтови бягания с активни възстановителни интервали. Те се редуват последователно като бягането може да се осъществява на различни терени – от равни, до силно пресечени, включително на плажа или в планината. Така фартлек бягането може да се тренира целогодишно.

Внедряването на фартлек бягане в спортния режим може да превърне и най-бързо изтощяващия се човек в добър и издръжлив бегач и да помогне ползите от бягането като основно кардио упражнение да се увеличат в пъти.

Няма определена дистанция, която бегачът трябва да покрива по метода фартлек. Важно е да се редуват разстояния, бягани спринтово и с поне 80% от потенциала на бегача, с такива, при които той активно възстановява силите си.

„Активно“ възстановяване означава, че в периода на възстановяване на силите движението на тялото продължава, но с по-спокойно темпо – от спринт се преминава на леко бягане или дори ходене при начинаещите. Следва нов спринт, последван от ново активно възстановяване и прочее – с няколко повторения. Като начало може да се разчита на програма с редуване на 400-метров спринт и леко бягане или ходене в разстояние на 200 метра.

Фартлек позволява постепенно повишаване скоростта на бягането с времето. След всяко възстановяване следващото бягане ще бъде по-бързо и организмът бързо ще се адаптира с времето. С редовно прилагане на метода всеки човек ще усети тези ползи. Успоредно с това фартлек бягането повишава издръжливостта и общата производителност на мускулатурата и се превръща в перфектно кардио упражнение, чийто ефект се повишава прогресивно с времето.

Така фартлек тренировките помагат за по-ефективно оползотворяване на кислорода, по-интензивно горене на калории и топене на излишни мазнини. Методът е подходящ не само за поддържане на формата при активно спортуващи хора, но и за регулиране на теглото при хора със затлъстяване или наднормено тегло. Важно за тях е единствено да съобразят натоварването с индивидуалните си особености и нужди и да разчитат на специалист, който да разработи програмата за бягането им.

Фартлек бягането позволява внасяне на разнообразие в тренировъчния режим на всеки. Точно това прави методът все по-предпочитан от професионалисти и любители в областта на фитнеса и здравословния начин на живот.





Източник: Puls.bg
http://www.puls.bg


ВАРНА СИТИ ИНФО
Валутите:
Времето във Варна
Температура:
23°
Влажност: 47 %
Вятър: 19 км/ч, И
Атм. налягане: 1023 hPa

София 23°
Пловдив 23°
Бургас 23°
Г. Оряховица 25°
В РУБРИКАТА
На 31 януари изтича валидността на годишните винетки за 2017 г.

Прочетена:   13381

13 януари 1878 г. Пейо Яворов

Прочетена:   2917

Фартлек – направете бягането си по-ефективно

Прочетена:   359

МЗ с полезна информация за сезона на грипа

Прочетена:   1339

Празнуваме Йордановден (Богоявление)

Прочетена:   1146

Времето през януари: От минус 13 до плюс 15 градуса. На 2-ри ни очаква пълна луна!

Прочетена:   1313

Какво влиза в сила днес

Прочетена:   285

Петте най-опасни алкохолни напитки

Прочетена:   457

Достигнете лимита на възможностите

Прочетена:   306

Символно значение на сурвачката

Прочетена:   1111

АРХИВ  Архив новини
 

Copyright © 1998-2017  -  Studio IDA  -  All rights reserved.

Уникални посещения: - Днес 237 - Вчера 397 - Общо 34818973 за 7227 дни - Средно дневно 4818 -  Рекорд 6005 на 08.03.2010 (23:57)